• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace@GOP
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
  •   DSpace@GOP
  • Araştırma Çıktıları | TR-Dizin | WoS | Scopus | PubMed
  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hemşirelik Öğrencilerinin Duygusal Zekâya İlişkin Liderlik Düzeyleri

Access

info:eu-repo/semantics/openAccess

Date

2019

Author

Kılınç, Kadriye Özkol
Kurt, Yeter
Altun, Esra Çaylak
Kılıç, Çiğdem Torun
Öztürk, Havva

Metadata

Show full item record

Abstract

Amaç: Çalışmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin duygusal zekaya ilişkin liderlik düzeylerinin incelenmesidir. Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel nitelikteki bu araştırma hemşirelik bölümünde okuyan 417 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Veriler, bilgi formu ve Duygusal Zekâ Öğrenci Liderliği Ölçeği kullanılarak toplanmış; veriler tanımlayıcı, parametrik ve nonparametrik testler ile analiz edilmiştir. Bulgular: Öğrencilerin %51.1’i 21 yaş ve üstünde, %82.3’ü kız ve %74.3’ünün ailesi demokratiktir. %31.9’u dördüncü sınıfta okumaktadır. Öğrencilerin duygusal zekâ liderliği ölçeği toplam puanı 3.73±0.50’dir. Kız, ikinci ve son sınıfta okuyan, akademik not ortalaması 3.00 üstünde, aileleri demokratik, hemşirelik okumaktan memnun olan ve liderlik ile ilgili eğitime/toplantıya katılan öğrencilerin duygusal zekâ liderliği toplam puanının daha yüksek olması istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.05). Sonuç: Genel olarak hemşirelik öğrencilerinin duygusal zeka liderlik düzeyi yüksektir. Ancak okullarda erkek, ailesi otokratik, birinci ve üçüncü sınıfta okuyan, akademik not ortalaması düşük, hemşirelik okumaktan memnun olmayan öğrencilerin duygusal zeka liderliği geliştirmesi için düzenlemeler yapılmalıdır.
 
Aim: This study aimed to examine the levels of emotional intelligence and leadership in nursing students. Methods: This descriptive and cross-sectional study was conducted with 417 students who studied at a nursing school. The data were gathered using an information form and the Emotionally Intelligent Student Leadership Scale and were analyzed with descriptive, parametric and nonparametric tests. Results: Of the students, 51.1% were 21 years of age or older, 82.3% were female, and 74.3% came from democratic families. Of the students, 31.9% were fourth-year students. Students’ total score on the Emotionally Intelligent Leadership Scale was 3.73±0.50. The scale scores of those students who were female, attended second and final years, had an academic grade over 3.00, had democratic families, were pleased with studying at nursing school and participated in meeting/ training about leadership were higher, and these results were found to be statistically significant (p<0.05). Conclusion: Generally, the levels of emotional intelligence leadership found in the nursing students were high. However, regulations should be made to improve the emotional intelligence leadership of nursing students who are male, studied in the first or third years, came from an autocratic family, had a low academic grade point average and were not satisfied with studying at nursing school.
 

Source

Koç Üniversitesi Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi

Volume

16

Issue

3

URI

https://doi.org/10.5222/HEAD.2019.198
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpNNE5UZzRPQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12881/9887

Collections

  • TR-Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu [3270]



DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 




| Policy | Guide | Contact |

DSpace@GOP

by OpenAIRE
Advanced Search

sherpa/romeo

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution AuthorThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeLanguageDepartmentCategoryPublisherAccess TypeInstitution Author

My Account

LoginRegister

Statistics

View Google Analytics Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 


|| Policy || Guide || Library || Tokat Gaziosmanpaşa University || OAI-PMH ||

Tokat Gaziosmanpaşa University, Tokat, Turkey
If you find any errors in content, please contact:

Creative Commons License
Tokat Gaziosmanpaşa University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..

DSpace@GOP:


DSpace 6.2

tarafından İdeal DSpace hizmetleri çerçevesinde özelleştirilerek kurulmuştur.