Tarih Derslerinde Örnek Olay İncelemeleri: Geçmişten Günümüze Yansıyanlar

View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2021Author
Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Fakülteler, Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü
https://orcid.org/0000-0003-2121-8538
Yazıcı, Fatih
Metadata
Show full item recordCitation
Yazıcı, F. (2021). Tarih Derslerinde Örnek Olay İncelemeleri: Geçmişten Günümüze Yansıyanlar. Ed. (Y. Kabapınar), Kuramdan Uygulamaya Örnek Olay: Yaşamı Sınıfa Taşımak içinde. (s.207-222). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.Abstract
Tarih öğretimi, on dokuzuncu yüzyılın ortalarında, ulus-devletler olarak
örgütlenmiş bir dünyada, ulusal kimliği ve sosyal uyumu teşvik etmek gibi “romantik”
amaçlarla gelişmeye başlamıştır (Carretero, Asensio, Rodriguez-Moneo,
2013). Ulusal vatandaşlık inşasının hizmetinde “kültürel bir araç” haline gelen tarih
öğretiminden beklenen (Barton, 2001), ulusal kimliğin gerektirdiği değerleri
öğrenciye aktarmak olmuştur. Böylelikle ulusal kimlik, tarih dersleri aracılığıyla
sürdürülecek ve yaygınlaşacaktır. Fakat II. Dünya Savaşı'yla birlikte milliyetçiliğin
yıkıcı etkilerinin anlaşılmasıyla, duygusal aşırılıkların yerini akıl ve gerçekçiliğin
alması, tarih derslerinin de amaçlarının sorgulanmasına neden olmuştur. Yirminci
yüzyılın ortalarından bu yana ise tarih öğretimi, ulusal kimliği koruma hedefleri
ile tarihsel düşünme becerilerini kazandırma çabaları arasında gidip gelmiştir
(Demircioğlu, 2007; Dilek, 2007).